Arxiu
Històric
L'Arxiu d'Espanya de la Companyia de Jesús a Alcalá d'Henares (AESI-A) és l'arxiu històric de la província d'Espanya dels jesuïtes per a servei de la cúria provincial. És un arxiu privat que posa a disposició dels investigadors part dels seus fons, segons les normes d'utilització de l'Arxiu que es poden consultar en aquesta mateixa pàgina.
La integració de les ex províncies espanyoles en una sola comporta el replantejament dels arxius de les antigues cúries provincials. Els anomenats arxius vius (persones, comunitats, institucions i assumptes en actiu), necessaris per al govern, han estat transferits a l'arxiu de la cúria de Madrid. Els anomenats arxius històrics (persones, comunitats, institucions i assumptes no actius), que eren part dels arxius de les cúries provincials, s'integren en la seva major part a l'Arxiu d'Alcalá d'Henares. A Barcelona i Loiola continuen sengles arxius històrics (llegiu més)

location_on Localització
Nom:: Archivo España Compañía de Jesús
Adreça:: Alcalá de Henares AESI-A Calle Concepción Arenal, 3 - 28806 Alcalá de Henares (Madrid)
Contacte:: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. Tel.: + 34 918881400
Veure mapa
email Contacte
Director: Alfredo Verdoy Herranz, S. I., Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
Encarregat sala d’investigadors: Javier Martínez García, Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
Jesuïtes que treballen a l’Arxiu: Amancio Arnáiz Arnáiz, S. I. Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
Descarrega PDF

Normes de funcionament
-
1. Calendari i horari. Habitualment l´Arxiu està disponible els dies laborals de 9:00 a 14:00, excepte les vacances. Convé confirmar l´obertura abans de presentar-se al mateix.
-
2. Utilització de l´arxiu per investigadors. Per a una millor atenció es recomana que abans d´acudir a l´Arxiu es sol·liciti per escrit una visita al correu Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. indicant les dades personals; l´objectiu de la investigació que motiva la consulta de documents en el AESI-A; la previsió de documents que es consultaran; dates previsibles per a la consulta.
Als investigadors se´ls suposa la competència necessària per a treballar a l´Arxiu i llegir els documents, ja que el personal de l´Arxiu només pot oferir una limitada ajuda.
-
3. Accés a la sala. A l´entrar a la Sala de Consulta es dirigirà al personal de l´Arxiu per al registre a la base de dades i iniciar els tràmits de la consulta de documents. El personal de l´Arxiu li oferirà una taquilla on deixar els seus objectes personals que no pot mantenir amb ell durant el treball a la sala: quaderns, carpetes, bosses, carteres, llibres propis, telèfons mòbils (han de ser silenciats i dipositats a les taquilles, llevat que compti amb autorització expressa del personal de l´Arxiu), peces d´abric o qualsevol altre objecte de caràcter personal, incloses begudes i aliments. Aquests s´han de ser dipositats a les taquilles habilitades a l´efecte a la mateixa sala, i la clau la conservarà el personal de l´arxiu.
A la Sala de Consulta només es podrà treballar amb llapis o portamines, quartilles (excepte els documents expedits per l´Arxiu) o/i ordinador portàtil/Tablet sense funda protectora. L´usuari té a la seva disposició els instruments de descripció amb que compti l´Arxiu. Aquests instruments, tant manuals com informatitzats, són de lliure accés i estan exclosos del préstec i reproducció.
-
4. Consulta de la documentació. Les peticions de documents les realitzarà el propi usuari al personal de l´Arxiu a través d´un imprès o d´una aplicació informàtica. El volum de documentació que es pot consultar per dia i per usuari serà establert per les normes internes de l´Arxiu.
S´ha de respectar i no alterar-se l´ordre de les unitats documentals fins i tot quan no estiguin foliats. Els lligats que poguessin trobar-se hauran de tornar a col·locar-se, un cop acabada la consulta, posant especial cura de no danyar els documents. No està permesa la consulta simultània per un mateix usuari de més d´una unitat d´instal·lació, ni una unitat documental per diversos usuaris alhora, ni intercanviar ni moure la unitat documental de la taula de l´usuari excepte per a la seva devolució. Per evitar danys irreparables en els documents no s´ha de col·locar sobre ells cap objecte, tampoc escriure, anotar o calcar sobre els mateixos; s´evitarà doblegar o recolzar-se en ells, així com qualsevol manipulació que pugui danyar, tacar o malmetre els documents. Tampoc està permès fotografiar els documents.
L´usuari serà responsable del deteriorament, pèrdua o mutilació dels documents sol·licitats i servits. S´agraeix als usuaris la notificació de qualsevol tipus d´anomalia en la integritat i conservació dels documents consultats.
La lectura de llibres o qualsevol altre document enquadernat de grans dimensions es realitzaran sobre un faristol i sense forçar la seva obertura, seguint sempre el criteri del personal de l´Arxiu. No es podran treure de la Sala de Consulta documents o llibres, inclosos els instruments de consulta.
Ordinàriament, només són accessibles les seccions catalogades que expressament s´indiquen com a disponibles per als investigadors. En qualsevol cas, seguint la pràctica de l´Archivum Romanum Societatis Iesu (Arsi) i del Archivum Secretum Apostolicum Vaticanum, no hi ha accés a documentació posterior al 10 de febrer de 1939 (mort de Pius XI).
-
5. Còpies de documents. Els serveis prestats a l´Arxiu i les reproduccions de documents (sempre que siguin possibles segons el parer de personal de l´Arxiu) són oferts gratuïtament. No obstant això, s´espera un donatiu per al manteniment de l´arxiu. Si ho desitja i ho sol·licita, es pot, arribat el moment, facilitar un certificat de donació. La forma de sol·licitar les còpies és omplint un formulari o mitjançant una aplicació informàtica, i es facilitaran quan estiguin fetes, bé en el mateix arxiu o enviant-les per correu postal o electrònic. L´ús de l´arxiu i les còpies de documents només s´autoritza per a treballs d´investigació històrica i edicions no lucratives, havent de citar la procedència de l’”Arxiu d´Espanya de la Companyia de Jesús - Alcalá d´Henares" (AESI-A), seguida del codi de referència/signatura. Un altre tipus d´usos de la documentació del AESI-A s´ha de tractar amb el director de l´Arxiu. Per reproduir la imatge d´algun document és necessària l´autorització expressa del director de l´Arxiu. S´espera que els autors que utilitzen documents del AESI-A donin un exemplar dels seus treballs a l´Arxiu.